LinkedIn – kom godt i gang

I min søgen efter et nyt job har jeg brugt en masse tid på min LinkedIn-profil, og fået en masse gode råd og idéer. LinkedIn er et professionelt netværk, der lidt kan sammenlignes med Facebook; men her er fokus sat på éns professionelle liv. Jeg vil her opsummere de gåde råd jeg har fået, i håb om at andre kan bruge dem. Rådene kan selvfølgelig bruges, lige meget om man er aktiv jobsøgende, eller om man bare vil pudse sin profil af. Det er en rigtig god idé at fylde sin profil ud, og skabe sig et netværk, mens man er i arbejde, så man ikke først skal til det når man står uden job.

Graf over profilvisninger på LinkedIn

Opdatér i det skjulte

Hvis man er i arbejde kan det være en rigtig god idé at slå ”activity broardcast” fra, så alle ens ændringer ikke bliver vist i éns ”activity feed”. Hvis man skal lave en masse ændringer over kort tid, kan det også være en fordel at slå det fra før man laver ændringerne – og slå det til igen efterfølgende. Du finder funktionen under “Settings” og ”Turn on/off your activity broadcasts”.

Vælg sprog

LinkedIn understøtter at man kan have flere sprogudgaver af sin profil, men da søgefunktionerne ikke understøtter dansk, og anbefalinger kun kan vises i det skrevne sprog, anbefales det for langt de fleste ikke at have flere sprogprofiler. Men man bør overveje hvilet sprog man vil skrive sin profil på. Tænk over hvilken branche man er i, og hvor du eventuelt søger job. Hvis man arbejder (eller søger arbejde) i en dansksproget branche i Danmark, vil man normalt vælge at skrive sin profil på dansk. For at optimere søgninger anbefales det efter alle fagudtryk eller stillingsbetegnelser at angive den engelske betegnelse i parentes.

Start med groft at udfylde profilen

Start med at udfylde basis information, nuværende og tidligere jobs, uddannelse og personlige informationer. Sæt også et billede ind, så de kommende forbindelser kan genkende én.

Skab et netværk

LinkedIn er intet uden connections – dine forbindelser. Der er mange holdninger til hvem man skal have som forbindelser i LinkedIn, men den væsentligste pointe er, at jo flere forbindelser man har, jo fleres personers søgninger optræder man i, og jo større muligheder har man for at netværke. Jeg havde en gang en idé om, at jeg på LinkedIn kun ville netværke med folk, jeg havde en professionel relation til – men fandt hurtigt ud af at det var en ret dum idé. Folk jeg kender fra sociale lag eller fritidsinteresser kan jo lige så vel være en den del forbindelse der introducere mig for en kommende jobmulighed. Derfor er alle jeg har haft en kontakt med potentielle LinkedIn-forbindelser. For bedre at holde styr på sine forbindelser kan man angive tags og noter. Disse er rigtig gode at have – især på perifere forbindelser – så man husker hvilken relation man har til hinanden. Det er muligt at importere kontaktlister fra Outlook og forskelige webmails. Brug gerne denne funktion for at komme hurtigt i gang. Husk at hvis man har meget få forbindelser, virker man som om én person med en meget lille kontaktflade.

Vælg et ordentligt billede

Få en anden person til at tage et godt billede; billeder man selv tager med sin telefon eller et webkamera bliver aldrig gode. Man skal tænke på at billedet er med til at sælge én, så det skal se professionelt ud som muligt. Hvis man ikke vil/kan betale for en professionel fotograf, så skal man i hvert fald tænke over motivet. Tag billedet forfra – eller i hvert fald så lige på at man kan se begge øjne. Sørg for at have en lys ensfarvet baggrund, og smil naturligt. Husk at billedet skal være kvadratisk, så der skal være luft på begge sider af hovedet, så man ikke kommer til at klippe hår og/eller hage af.

Udfyld profilen i detaljer

Nu er det tid til at være en god tekstforfatter. Der skal udfylde summary og detaljerne i nuværende og tidligere jobs. Det gælder om at nå til en god mellemting, i at skrive meget direkte og samtidig at virke professionel. Tonen er nok meget branche-afhængig, men for at gøre teksterne lette at overskue bør der være klare afsnit, og god brug af punktopstillinger. Beskriv hvilken værdi man kan tilbyde kommende arbejdsgivere og hvilke mål man har opnået i tidligere jobs.

Beskrivelse af ledighed

Hvis man er ledig, og altså ikke har noget nuværende job bør man stadig udfylde et. Angiv den stillingsbetegnelse man ønsker at varetage, og vær kreativ med firmanavnet (f.eks. ”søger nye spændende udfordringer”). Beskriv alle tiltag man har foretaget som aktiv jobsøgende, og måske også målsætninger for uddannelse/personudvikling. Man kan beskrive hvad man i ledighedsperioden har taget af kurser, projektarbejde, frivilligt arbejde, selvstudier, eller deltagelse i netværk.

Pift eventuelt teksterne op med ”formatering”

Alle tekstfelterne i LinkedIn er ren tekst. Det vil sige at man ikke kan bruge formateringer som fed, kursiv, understreget og punktopstilling, som man kender det bl.a. fra Microsoft Word. Men hvis man er lidt kreativ kan man lave understegninger med ved hjælp af bindestreger eller lighedssymboler (—–, =====) og opsætte lister i punktform ved at bruge ét af de mange symboler der er en del af tegnsættet (► ◄ → ← ♫ ♪ ★ ☆ ☼ ❤ ♦ ♣ ♠ • ■ ▲ ▼ ↑ ↓ ☺ ☻ ♂ ♀ ✔). Husk ikke at overdrive med symboler. Teksterne skal stadig se professionelle og stilrene ud. Symboler kan bruges til at fremhæve overskrifter, men kan også skabe unødig støj.

Brug de rigtige ord

Det vigtigste ved din LinkedIn-profil er at den bliver fundet og set. Så derfor er det vigtigt at man bruger de ord som rekrutterings-folk søger efter. Start med at kigge på en masse jobannoncer – nye som gamle – som passer på én, og notér hvilke stillingsbetegnelser, kvalifikationer og personlige egenskaber der går igen. Disse skal man få flettet ind i sin profil så mange steder som muligt. Overskrifter vægter mere end beskrivelser i søgninger, så det er vigtigt at få skrevet det helt rigtig i overskrifterne. Når du opdaterer dine tidligere jobs skal du selvfølgelig ikke lyve, men jo bedre overskrifterne og beskrivelserne passer med dine søge ord, jo bedre bliver du fundet. Husk at du sagtens kan have mere end én titel i dine overskrifter; der er god plads.

Tilpas kontaktinformationer

Under kontaktinformationer bør man skrive en lille hilsen, hvor man opfordrer folk til at netværke. Man kan skrive hvordan folk helst skal kontakte én, og hvordan man normalt forholder dig til henvendelser. Det er også en gruppe flueben, som man skal hakke af alt efter hvilke type henvendelser man ønsker. Disse er vigtige da de kan benyttes i søgninger hos rekrutterings-folk.

Henvis til eksterne sider

Under ”additional information” kan man angive tre eksterne links. Det kan for eksempel være til en webside, blog, en PDF-udgave af éns CV. Her er det vigtigt at man i stedet for standard-overskrifterne selv beskriver linkene. Har man for eksempel sit CV liggende som en PDF i din Dropbox, kan man indsætte et link til filen her.

Tilpas det offentlige link

Alle profiler har en offentlig udgave som man kan linke til fra sin webside, Facebook, Twitter, sin e-mail signatur, visitkort, eller hvor der nu er mulighed for det. Det er vigtigt at udbrede linket til sin offentlige profil så bredt som muligt. Men standard-linket med sit fulde navn og en masse numre er bestemt ikke let at huske. Derfor skal man selvfølgelig ændre det til noget mere mundret.

Tilføj valgfrie sektioner

Man kan tilføje flere sektioner til sin profil. Det vil være meget forskelligt fra branche til branche, hvile man vil bruge. Nogle af dem jeg mener giver mest indhold er sprog, certificeringer, kurser, udgivelser, projekter og foreninger. Alle sektionerne er med til at give et mere fyldestgørende billede af én.

Brug applikationer til at tilføje aktivt indhold

LinkedIn har en god håndfuld plug-ins, som de kalder applikationer. Disse kan bruges til at tilføje indhold fra andre tjenester. Men dette kan man bl.a. vise sine WordPress blogposts, eller lægge PowerPoint-præsentationer op på profilen. Det kan bruges til at give et mere nuanceret billede af dig, samt give noget mere blikfang. Der er også en applikation til at tilføje filer fra box.net (samme koncept som Dropbox) så man kan lade folk downloade filer fra sin profil. Dette kan bland andet bruges til referencer, relevante papirer, kode-eksempler eller andet. Kun fantasien sætter grænser.

Tilpas den professionelle headline

Når man retter sit nuværende job vil bliver man foreslået at opdatere sin headline med ”STILLING at FIRMA”. Det er måske fint nok for mange. Men vil man eksponeres, skal der noget mere KAPOW i éns headline. Prøv at få så mange af de gode søgeord ind i din overskrift. Er du aktivt jobsøgende, så skriv det også her. Når man bliver fundet i en søgning, vil din headline blive vist på listen sammen med navnwt. Når folk forbinder sig med én, vil både navn og headline blive vist i deres activity feed. Derfor skal éns headline top-tunes.

Meld sig ind i relevante grupper

På LinkedIn er der et hav af grupper, og vil man først rigtig i gang med at netværke, er det dér man skal gå i krig. Man skal tilmelde sig de grupper man kan finde, som omhandler éns fagområder – både danske og internationale. I grupper kan man deltage i debatten, og derved udvide sine kompetencer – eller vedlige holde dem. Samtidig bliver éns netværk udvidet med de andre gruppedeltagere. Der findes også en masse grupper om jobsøgning, hvor folk bakker hinanden op i jobsøgningens svære kunst. Gruppemedlemskaber bliver også vist på din profil, så de er med til at tegne et billede af dine interesser.

Prik til folk

På LinkedIn er der ikke en prikke/poke funktion, som man bl.a. kender fra Facebook. Men man kan se hvem der senest har kigget på éns profil. Denne liste er der rigtig mange (af de aktive), der holder øje med. Derfor kan et besøg på folks profil godt sidestilles med at prikke til dem. Derfor er det en god idé at søge efter folk i de firmaer man gerne vil henvende sig til. Typisk vil HR-folk have deres egen profil, og bruge LinkedIn aktivt. Hvis man ikke vil have at folk kan se at man har besøgt deres profil, kan man slå det fra, men så fjerner man også selv mulighed ofr at se hvem der besøger ens egen profil. Det er lidt en noget-for-noget funktion.

Bliv inspireret af andre profiler

Brug gerne en god tid på andres profiler inden for sin branche. Måske ser man noget der kunne være smart. Måske er der nogen der har sat deres profil op på en måde, der er værd at lade sig inspirere af. Jeg tror aldrig man får gjort sin profil perfekt, men hver gang man retter lidt til bliver den lidt bedre.

Min profil findes på https://www.linkedin.com/in/stevnhoved – måske kan den give inspiration.

You may also like...

7 Responses

  1. Hej Martin.

    Rigtig godt skrevet og meget fokus på netop LinkedIn, som kan være et værdifuldt værktøj i den sammenhæng. Hvis det skulle have interesse, så har jeg også et antal instruktionsvideoer på min blog: http://socialinspiration.dk/linkedin/ .

    Udover det praktiske med profilen vil jeg også anbefale at aktivere dit netværk, det er som regel stærkere end man selv tror. Brug netværket i jobsøgningsprocessen til at få gode råd, finde åbninger som ikke slåes op, få kontakter du ikke havde før osv.

    God fornøjelse
    Mvh Ole

  2. Hej Martin.
    Jeg linker til dette udmærkede indlæg på bloggen: kdjaabz [k-jobs]

    http://kdjaabz.blogspot.com/2012/01/linkedin-kom-godt-igang.html

  3. Hej Martin

    Jeg er særlig begejstret for den måde du har brugt ”formatering” på i din headline og resume.

    Håber du snart får et godt job.

    Du har de kompetencer, som mange headhuntere søger efter på LinkedIn. Hvis du ikke forholdsvis hurtigt bliver kontaktet, kan jeg anbefale dig at stramme op på dine søgeord.

  4. Niels Reib siger:

    Hej Martin

    Super artikel med et godt og enkelt overblik.
    Jeg linker til den fra Ledigidanmark.dk fra artiklerne der omhandler LinkedIn, så læserne kan få glæde af dit skriv.

  5. Hej Martin,

    Super artikel – især det lille fif med pdf CV’et i ens Dropbox – smart.

    vh ERik

  1. 3. februar 2012

    […] LinkedIn – Kom godt i gang af Martin Stevnhoved VN:F [1.9.13_1145]Hvad synes du om artiklen? Afgiv din stemme.Rating: 10.0/10 (3 votes cast)Den STORE Guide til en skarp LinkedIn Profil 2012, 10.0 out of 10 based on 3 ratings […]

  2. 31. marts 2013

    […] er netop faldet over artikelen ‘LinkedIn – Kom godt igang’ skrevet af Martin Stevnhoved, som jeg også varmt vil anbefale du som bruger af LinkedIn […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *